trädgård, tankar, vardag, inredning, loppis, böcker, familj, resor, växthus


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

tisdag 5 oktober 2010

Gamla Öland

Tog kort på riktigt gamla hus när vi var på Öland. Det fanns nåt lugnt och vackert över husen, som ett minne eller en aning om svunna tider. Hur var det då? Vad gjorde de på höstkvällarna? Vad åt de för mat? Var de lyckliga?


Vem satt i fönstret och tittade efter sin vän?

Ledljus från lyktan för att hitta hem.
Vem planterade Stockrosor utanför sitt fönster?

Fantasin skenar...drakar och monster på taket.. tänk när vattnet dessutom rinner ur gapet...


Själv kurar jag skymning i min varma stuga, tänder ljus och äter gott.. men tänker på de som bodde här för 100 år sedan.
.
Sov Gott!

8 kommentarer:

  1. Mitt hjärta klappar extra för riktigt gamla hus och liksom du, undrar jag vilken historia som de gömmer. Så vackert det är! Och Öland är ju ett underbart landskap... nu är det många år sen jag var där sist. Men minnena är soliga och goda.

    Må så gott.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder! Jag älskar gamla hus och funderar precis som du, ofta på vem som har bott där, hur hade dom det osv. Just det huset är ju otroligt vackert. Min mammas sambo kommer från Öland och han berättar mycket spännande saker därifrån.Var på Öland, hittade du detta huset.
    Ha en fin dag! Kram Åsa.

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också gamla förfallna hus! Det är något besjälat över dem och de väcker verkligen tankar och känslor!
    Så fina bilder du har tagit och vilket vackert hus! Detaljen i stuprännan är ju helt underbar!!!
    Ändå...ett sånt ruckel vill man ju inte bo i!!!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Ja tänk om husen kunde berätta hur dom hade det förr vem som satt och längtade osv.
    Huset är så fint.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder du har tagit :o) Man kan nästan känna stillheten rakt genom bilden. Och vilket vackert hus sen....

    Ha en skön kväll!
    Kram Ulrika

    SvaraRadera
  6. Älskar gamla hus..det sätter igång tankeverksamheten och det var därför det var kärlek vid första ögonkastet när jag besökte Bossgård första gången..vackra bilder du tagit, här myser man i soffan till tända ljus, kramen

    SvaraRadera
  7. Otroligt fint hus. Och jag blir också fascinerad och förundrad. Och önskar så att väggarna kunde tala.

    Fin höst du har på din blogg!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning! Tack!