trädgård, tankar, vardag, inredning, loppis, böcker, familj, resor, växthus


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

onsdag 2 januari 2013

Nytt år

Är ni igång?

Hoppas det nya året börjat bra. Årets första dag bjöd på sol här, även om det bara är korta dagar än inbillar jag mig att det är ett annat slags ljus efter jul. 
Jag plockade bort lite rött från ett rum. Nu har jag inte särskilt mycket rött någonstans, men det är så väldigt dominant med rött ..




Annars vet min syster vad det är för färg som gäller hos mig.
Hon hade köpt en fin skål från Matteus i en vacker ljuslila färg. 
Den blev jag glad för!



Jag är ingen fotoredigerare. Tycker det tar lång tid, men jag saknar program för att göra bilderna bättre och collage mm när jag har lust och lite tid över. Jag använde Picasa förr, men vad ska man använda sig av nu? Tar gärna emot tips!

Tack för alla nyårshälsningar! Det är gott att veta att ni finns där :)

Kram Marie


23 kommentarer:

  1. Hej !
    Lila är super mysig färg tycker jag med.
    Visst tar det tid att redigera foton, men om man använder samma program hela tiden så lär man sig ganska fort hur man gör. Jag använder picmonkey.com
    Ett enkelt och bra program tycker jag.
    Lycka till min vän.
    God fortsättning
    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Håller med om att den lila fägen är superfin, jag har ett fat med den färgen och nu har jag upptäckt att det finns en stor skål med vågig kant....den skulle jag vilja ha....
    Skönt med nytt år, jag har heller inte mkt julsaker framme och nu ska det bort snabbt för nu vill man glädjas av det återvändande ljuset istället :-) Ska ägna dagen åt att såga grenar iskogen och det ska bli sååå skönt!
    God fortsättning på det nya året.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Gillar också lila, jättefin liten skål. Varför använder du inte picassa? Jag tycker den funkar bra.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Gott Nytt År till dej ! Jag bildredigerar fortfarande i Picasa.. Bilderna åker ju automatiskt in till picasa då du för över dem till bloggen.. Sedan går jag in till picasa och trycker på biden och under åtgärder finns kreativa verktyg och där kan du redigera....
    Ha det bra !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  5. God Fortsättning!!!
    Du har redan fått bra tips på redigering, det är ju bra. Ibland saknar man inspiration för att fixa o dona med bilderna. Jag minskar bara ner (har Mac) och så lägger upp. Så där lagom "verkliga livet"...
    Här är så ljust och soligt så man kan tro det är mars... och alla röda blommor har nu fått flytta in i ett speciellt fönster, för här ska bli ljus igen
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  6. Hej och God fortsättning!
    Jag använder Picmonkey, tycker att det räcker för mig...
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  7. Det är skönt att plocka bort det röda och göra "vår". Jag använder Photoscape, för det är lättare att förminska bilderna där än i Picasa men sen använder jag Picasa när jag lägger upp bloggnamnet på bilderna!

    Ha en härlig fortsättning!

    SvaraRadera
  8. God fortsättning!
    Picasa3 använder jag, vet inte om det är skillnad på Picasa och Picasa3 men det är ok tycker jag.
    Och PhotoScape.
    Skålen var verkligen jättefin!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Ingen sol här men det får gå ändå. Jag använder PIcasa. Tycker det är bra och gratis dessutom.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Hej jag använder Picmonkey..det funkar

    kram Rosa

    SvaraRadera
  11. Säger som många andra http://www.picmonkey.com/
    Jätteenkelt
    Vilken fin skål
    ha en skön kväll

    SvaraRadera
  12. Här jobbas det för fullt :) ska nu packa upp en jättepall med nyheter :) god fortsättning, kram

    SvaraRadera
  13. Här är vi så traditionella att det får vara rött till tjugondagen och granutdansningen. Men sedan säger det svisch!Jag gör inget efterarbete med mina bilder mer än namnar och skalar ner dem (för att fotoutrymmet på bloggen inte ska ta slut)och det gör jag i Gimp. Tonåringarna tjatar om allt man kan fixa till för att få en "perfekt" bild, men det känns som en annan konstform än fotografi och är inget jag är sugen på.Än, är bäst att tillägga:)

    SvaraRadera
  14. Yes, jag är igång :-) även om jag har begett mig till en annan del av världen ett tag. Så ja, ett annat sorts ljus :-)

    Jag suktar efter Photoshop eftersom jag haft tillgång till det innan, men ett program som fungerar hyfsat bra är Corel Paintshop Pro Photo. Vi hittade programmet i förrådet när vi flyttade in i huset, helt galen tur egentligen. Så jag kanske inte kan hjälpa dig med tips. Hoppas du hittar något som passar dig.

    SvaraRadera
  15. vilken vacker skål, härlig färg! Jag har inte heller något bra program för collage. Jag använder gimp för att redigera bilder, och paint om jag vill göra collage (men det blir inte så bra).
    Gott nytt år på dig!
    Ullis

    SvaraRadera
  16. God fortsättning Marie! Jag använder photoscape eller picmonkey...det senare behöver man inte ladda ner så det kan rekommenderas.

    KRAMAR

    SvaraRadera
  17. Får börja med att önska dig, nya Pockethexan en god fortsättn. på det nya året!
    Det ska bli så spännande att få "höra" vad du tycker om dina "hexpocketar" som du har fått hem till dig. Hoppas att du har någon som vill ta över dem efter dig, det brukar gå bättre för böckerna då än när jag lägger ut dem...fast det inte borde vara någon skillnad! Men hör gärna av dig innan om du tänker lägga ut dem för då kan jag göra lite reklam för dem.

    Ang. red.prog. så använder jag mig bara av det som är i datorn fast om du vill göra om ännu mer så kan jag rekom. Gimp enl. dottern e det hur bra som helst o gratis!

    Kramis från en som inte har fått nog av julen än men det kanske har att göra med att vi har så många i släkten som fyller år i början av jan. o då har man inte tid med att ta ut julen ännu... el så gillar jag julen för mycket?!/ Pockethexan själv

    SvaraRadera
  18. Ska oxå röja bort lite rött i helgen, för nu är julen över. Jag kör i photoscape och Photoimpact.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  19. God fortsättning på dig.
    Nej jag är inte på gång.
    Har inte sått något ännu men kanske nästa vecka är jag på G igen. Har slappat jätte mycket.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  20. God fortsättning på dig.
    Nej jag är inte på gång.
    Har inte sått något ännu men kanske nästa vecka är jag på G igen. Har slappat jätte mycket.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  21. Vilken vacker skål du har fått! Mattheus är verkligen fint.
    Jag använder Picasa 3 och det fungerar utmärkt.
    Lycka till med det du väljer.

    Ha en fin vecka!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  22. Har fått in mkt lila i butiken..är stort i vår :)ha en fin vecka, VIOLA

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning! Tack!