trädgård, tankar, vardag, inredning, loppis, böcker, familj, resor, växthus


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

tisdag 7 september 2010

Utflykt

Har besökt ett närbeläget väveri som heter Björke Vävstuga. Jag hörde att de gjort så höstfint inför Östgötadagarna som nyligen gick av stapeln. Och det var verkligen fint! Jag åker dit nån gång ibland. Oftast runt Allhelgona helgen, för då har de sin julskyltning klar...men det vill vi inte tänka på än.




Så här ser det ut! Kaffestuga i den högra lilla byggnaden. Och överallt så fint stajlat och piffat. Och trädgården har de satsat på jättemycket i år. Så himla fint i solskenet att vandra runt där mitt på landet.


Här verkar vara höstens tema... lila. Eller så har jag radarn ute på den färgen.... Men visst skulle man gärna sätta sig vid ett så här fint dukat bord.



Det fanns många dekorationer av grönsaker på borden. Snygga vävda dukar i alla färger och storlekar, matchande dekorationer och porslin mm. En njutning för ögat.



En omklädd gammal skön fåtölj i ett nytt tyg! En broderad kudde, också nytt för säsongen.



Jag har inte så mycket dukar framme längre. Förr hade jag små, ofta virkade dukar, under allt... Nu är det mer avskalat. Men jag tycker det är så fint när allt stämmer färgmässigt. De har satsat mycket på möbeltyger och en del tunna skira gardiner i år. De här små möbelgrupperna finns i alla hus. Olika stilar och färger. Jag tycker det är så smakfullt inrett.
.
Nytt tema var ett eget litet hus inrett i Shabby Chick-stil! Och för att förtydliga för den lite mindre insatte hade de skrivit en liten skylt:



Ja, här tillbringade jag en stund igår i solen när jag slutat tidigt på jobbet! Det var jätteskönt att se lite nytt, njuta av tystnaden och stillheten och bara ta in lite nytt på må-bra-kontot....dags att börja samla nu inför vintern och mörkret.


Den vänstra stugan var Shabby-stugan. Ett fint växthus med odlingar i och en härlig rundel med klätterrosor och klematis däremellan. Jag kan verkligen rekommendera ett besök där för den som har vägarna förbi.... NU ska jag försöka mig på att länka in Björke åt er... Får se om det lyckas. Mitt första försök!
.
Må så gott alla cybervänner. Sov sött!!

4 kommentarer:

  1. Vilket härligt ställe att åka till och bli lite inspirerad!
    Så många vackra vävda saker - inget går väl upp emot fint hantverk!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Vilket mysigt ställe, har faktiskt aldrig varit där..samma här med dukar...finns bara ett ställe som jag har duk och det är på köksbordet, men då ska det vara gamla vackra spetsdukar som det dukas med, hoppas solen lyser på dig oxå, kramen

    SvaraRadera
  3. Haha, kul att se! Såg nämligen lite av våra gamla möbler där! Ägarinnan, den ena, köpte lite gammalt av oss när vi flyttade och inte hade plats för allt.
    Och så ljust och mysigt vardagsrum ni har. Lila gillar jag också. Helst i klädväg, så jag är modern i höst!
    Hulda

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt ställe ser så mysigt ut. Kul att få en titt.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning! Tack!