trädgård, tankar, vardag, inredning, loppis, böcker, familj, resor, växthus


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

måndag 18 juni 2012

Morgonstund

Måndag morgon..

och mitt huvud känns så tungt...

Nej, inte helt, men visst börjar det kännas i kroppen att det är dags för semester.


Inget regn denna morgon och ingen strålande sol som retar alla som hade regniga dagar i helgen.

Utan faktiskt en sån där stilla tyst morgon.. fåglarna börjar redan tystna och den första kullen ungar är redan utflugen.



Bara grannen med hunden (påklädd) och galna bloggerskan (morgonrock) är ute så här dags.(få nu inga andra tankar i huvudet)


För stilla mornar gillar jag, egentligen gillar jag alla mornar för jag vaknar tidigt och vill upp.

Och just nu bjuder trädgården på blomsterprakt. Min lilla Louise Bugnet-ros är en favorit. Så vacker och så hon doftar:) Knopparna med rosa kanter och blomman vit, blommar hela sommaren gör hon också!



Jätteallium trängs i en rabatt. Först är det bara stora bladrosetter men sen kommer bollarna. (och tyvärr finns de stora ganska vissna och fula bladrosetterna kvar). De är maffiga och gillas av humlor och fjärilar.(men är det inte väldigt lite insekter i år?)


Sen den orange rabatten, som det har utvecklats till så här års. Tror att jag inte gillar gula och orange blommor men man blir ju så himla glad av den här färgen. Jag låter de blomma och sprida sig, ett tag, sen nyper jag bort alla frökapslar.

Måndag alltså. Ja, nu kan veckan börja. 


Det känns inte alls så tungt längre;)


Kram Marie

14 kommentarer:

  1. Ha ha du och grannen....nja....ha en fin dag.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  2. Godmorgon!
    Visst är det härligt med stilla morgnar.
    Jag gillar din ros! Här blommar de gamla gula och de doftar underbart en kort tid.
    Jag vill också ha en "långblommare"...
    Den engelska vallmon har jag också massor av. Den kastar sig hejdlöst ut ifrån rabatterna och växer så det knakar i gruset framför huset. Där växer förresten "allting". En utmärkt barnkammare för allehanda plantor.
    Fortsatt trevlig vecka!
    / maria

    SvaraRadera
  3. Finns där ingen sol kan du bara gå till din glada gula rabatt och få en färgspraksinjektion! Jag börjar gilla gult och orange mer och mer... man KAN ändra sej! Det ser så inbjudande ut hos dej, härligt... och du bara MÅSTE åka till Ulriksdal snart. På en vardag så du kanske kan få en skymt av Bosse:)

    Ha en fin midsommar!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Tänkte just på att om jag hade haft din rabatt, behövde jag ingen sol! För någon dag iaf...
    Så jättefint det blommar!
    Vi morgonpigga själar njuter skönt på morgonkvisten, det är så rofyllt och härligt tycker jag.

    kramen på dig!

    SvaraRadera
  5. Vilken helt fantastisk trädgård du har och vilka verkligen, prunkande, rabatter!
    Och så blir jag alltid avundsjuk på alla som tycker om morgnar - det gör inte jag. Nu har jag övat hela livet och det vill sig inte.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Ja, trädgården är verkligen ljuvlig just nu! Det är bara doftpionerna som fattas hos mej - de har inte slagit ut ännu.
    Vilken skön och stilla morgon du beskriver - precis sådär som det ska vara när man äntligen är ledig!
    Ha en fin start på veckan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga rabatter du har
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastiskt söt ros!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Härligt med blomster i rabatterna. Dagen började bra och blev bara bättre. Men sedan blev det kväll och då kom regnet igen. Ha en bra vecka.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  10. kathas kortmakeri19 juni 2012 kl. 06:36

    Vilken söt ros!
    Ja alla färger har nog sin charm.
    Ha de gott!
    Kram Katha

    SvaraRadera
  11. Morgonen är en härlig tid! Trots att jag är ledig nu är jag uppe tidigt. Har visserligen inget val då dottern måste köras till sommarjobbet. Hoppas hon får tid för att ta körkortet snart!

    Kram

    SvaraRadera
  12. Så fint det blommar i din trädgård! Vi har gott om bålgetingar på landet, så jag tycker nog att det finns insekter så det räcker.
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  13. Underbart vackra blommor du har!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  14. Vilken vacker perenn rabatt!..:)

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning! Tack!