trädgård, tankar, vardag, inredning, loppis, böcker, familj, resor, växthus


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

torsdag 28 april 2011

Matplanering


Det är ett evigt gissel att veta vad man ska äta. Jag äter jättegod mat på jobbet och är inte så hungrig när jag kommer hem.Men skolbarnen, de hungriga tonårspojkarna behöver massor med mat. Och våra smaker går inte alltid ihop.

Storen steker kött och gör pomme och sås,
Miniman steker pytt, men bara till sig själv.

Men idag har jag tagit fram några kokböcker, med mängder av smarriga bilder och ska inspirera mig till några nya recept och nya smakupplevelser. Nu ska jag bara få mannen att laga till allt gott också;)





Redan torsdag, snart sjunger vi in våren vid byns majbrasa. Övade på Sköna Maj och Vintern rasat.. igår med kören! Det är glada raska visor!



Hör med tacksam tunga, tusen fåglar sjunga

Liksom vi, liksom vi!

Välkommen sköna maj,

Välkooooommen sköööööna maaaaaj!!

12 kommentarer:

  1. Ja det gäller att ständigt söka inspiration; som gör att det både är roligt att tillaga och gott att äta...

    SvaraRadera
  2. Jag hörde dig ända hit, så vackert det lät!
    Måste ta mig en funderare på maten till Valborgs helgen, blir nog fisk o skaldjur, tror jag. Kollar kokböcker, tidningar o nätet när det inspirationen tryter. Tidningen Lantliv är verkligen bra..(Porslinet är så läckert, som jag tidigare nämnt).

    Ha det bra idag!

    SvaraRadera
  3. Vacker sång ;o) Några majbål blir det nog inte här i Danmark, men T håller tal på 1:a maj, så det får jag väl lyssna på :o)

    Ja, det där med mat är inte lätt, speciellt inte när man har två hungriga barn som hänger en i kjolen när man ska laga den. Din sallad ser i alla fall urläcker ut!
    Iiiii så spännande med paket....du är så himla gullig du :o)

    Ha en riktigt skön valborg, pyssla lite i trädgården och bara njut!
    Kramar
    Ulrika Ps. Hoppas storen har det bra nu!

    SvaraRadera
  4. Jag önskar mig en privat kock, det skulle lösa alla vardagsbeskymmer!!! Fint blått poslin förresten ;)

    Kram F

    SvaraRadera
  5. Har samma problem här. Maken vill ha en rejäl köttbit mellan tänderna, jag är mer för grönt, ungarna för onyttigt...
    Inte lätt att kombinera ihop allas önskemål och smak.

    Vilken lungkapacitet du har! *ler*
    Ha en fin dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  6. Mmm så gott det där var!
    Skönt att få sjunga in våren och första maj!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Så kul att pröva nya maträtter, min son som jobbar inom restaurang, dock inte som kock utan chef, men mat kan han å sambon laga, brukar vara de som står vid spisen när de kommer hit hem ;)! Ha en fin helg! Kram Iréne

    SvaraRadera
  8. Ja ibland så har man ingen fantasi alls vad man ska laga för mat. Då är kokböcker eller recept.nu en bra inspiration. Per Morbergs recept brukar vara inspirerande.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  9. De är härliga de där sångerna som sjungs till Valborg:-)
    Det där med maten är ju en evig fråga.Jag vill ju bara vara ute så det blir storkok o matlådor att värma!
    Vi är duktiga på att shoppa vi ;-)det är ofta vi råkar köpa nått som inte var planerat :-)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  10. Härligt med majsånger!
    Önskar dig en fin fredag och en riktigt skön Valbortshelg.
    Lycka till med sången!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Hahah...känner igen det där. :)) Jag vill och känner att det räcker med ett mål mat om dagen och ev något lättare till kvällen. Sonen tycker dock inte det. :)) Visst är det härligt att vara faster till små ljuveler. :)) Kram

    SvaraRadera
  12. Ibland går det riktigt fort. Pratat med rehab där jag badtränar, fick veta att jag bara får gå kvar en (!) gång till "men vi stänger ändå till midsommar" ..? Får det gå så fort, hoppa över maj och halva juni?
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning! Tack!