trädgård, tankar, vardag, inredning, loppis, böcker, familj, resor, växthus


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

söndag 11 september 2011

Höst?

Till viss del tycker jag det är höst. Träden börjar skifta färg och trädgården börjar förbereda sin vintervila så sakteliga. Men ändå strålar solen och det är varmt och skönt och klart och lätt att andas.
Såna dagar är underbara:)


En del krukor har fått nya plantor, lite mer höstbetonade. Och de färgerna gillar jag skarpt.
Men när solen lyser på mitt växthus är det inte alls höstigt.


Vindruvan jag satte har fått fart och växer så det knakar. Hur ska man göra med den? Klippa tillbaka grenarna eller låta den växa ett tag till? Nån som vet? Hur som helst njuter jag av växtkraften och sitter gärna och drömmer om nästa sommar när jag kan sitta här och provsmaka druvorna när klasarna hänger i taket...


Var en sväng till Billbäcks och fikade på Café Flora, det är sista helgen de har öppet. Jag gillar att sitta där och titta på alla växter som jag inte har en aning om vad de heter och planera och drömma om allt jag kunde ha i min trädgård och kanske kommer att ha med tiden.

Köpte med mig lite lökar bara, sansade mig och tänkte att det är bättre att fixa rabatter och klippa och rensa i stället för att plantera och gräva nytt. Men det är ju så mycket roligare att gräva nytt..

Idag ser det ut att bli en fin dag, men de varnar för regn på radion så jag får väl gå ut snart och ta vara på dagen ute innan regnet kommer. Hur ser din dag ut?

Hoppas det blir en bra dag!!

Kram

Välkommen säger jag också till mina nya följare Iréne, Annelie och Min plats i solen

18 kommentarer:

  1. Så fint med ljungen i trälådan och en skön höstfärg som jag tycker om mer och mer.

    Åh, ditt växthus är sååå vackert och så skönt att sitta där med vindruvsklasarna dinglande! Själv har jag ingen erfarenhet av dessa - hoppas du får tips här!
    Jaha - så Billbäcks stänger redan! Dit åker jag också gärna om inte annat för en fika i det fina caféet!

    Ha en skön söndag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Vad härligt ,mysigt växthus. Drömmer oxå mig bort.
    Kan inget om växter......
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fint ditt växthus blev:)
    Och ljungen i lådan blev ju jätte mysig.
    Läste om olyckan(HUU jag ryser).Tur att allt slutade väl.
    Ha en fortsatt fin söndag:)
    Kram Tina

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt du verkar ha i ditt växthus fortfarande! Ja, det är tredje helgen i rad som solen visat sig. Idag regnar det dock.
    Tur att vi hann få plåttaket lagt på vårt uterum igår och nu smattrar det så gott:)
    Sonen ska spela match och jag ska städa och bädda rent i sängar. Vardagliga saker.
    Sen blir det äppelpaj från igår, mums!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Hej, visst är det kul med en vinranka. Jag har en och klipper inte ned den, utan på våren tar jag bort de grenar som inte klarat vintern. Så bädda om den ordentligt är mitt råd till dig. Kul att du vill vara med och tävla om en liten rosenspets. Christina

    SvaraRadera
  6. Du har ett så jättefint växthus och där är det ju faktiskt sommar fortfarande. Höstpyntet på trappan är också väldigt fint.
    Vindruvan trivs och det låter bra för framtiden tycker jag.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Jag gillar också höstens klara sköna luft, och det finns så många höstdekorationer man kan göra.
    Jag fick en vindruva när jag fyllde år i somras. Jag planterade den på friland mot en södervägg. Den tar så stor plats i växthuset.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Vilken jättefin blogg du har, så härliga bilder. Och växthus, det drömmer jag om, ser så mysigt ut med korgstolen. Här har det regnat hela dagen.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Klart att du ska plantera lökar nu!!!!! Förstår dig såååååå väl!!!! Mycket roligare att plantera nytt än att städa och det bästa med lökar tycker jag, är att jag hinner nästan glömma bort dem och när de sen kommer upp så blir jag alldelles :jahaaaaaaaaaaaa juuuuust ja jag planterade ju lökar i höstas, så var det här i våras nämligen, så nu har en bunt lökar till införskaffats och ska planteras ut för det var en trevlig överraskning.
    Kram Anna
    Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Vilket fint växthus du har, kan tänka att det är mysigt att drömma sig bort där. Annars så håller jag med dig om att klara, fina höstdagar är härliga.
    KRAM Helena

    SvaraRadera
  11. Fint med ljungen, ska nog oxå byta ut mina sommarblommor snart. Regnet kom ordentligt ett tag. Jag had tänkt att klippa gräset men det fick jag hoppa.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  12. Visst är hösten härlig. De där dagarna när luften är så där krispig.
    Jag har vindruvor i mitt växthus. I år fick jag massor med druvor. Vi klippte ned plantan till två huvudskott första året. Man ska aldrig klippa efter nyår.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  13. Jaddå allt är bara bra med mig!Dig med hoppas jag :-)Åh har du varit på Billbäcks vad mysigt det låter.
    Har oxå laddat med lökar best.en hel del :-)
    Det höt ju till nu.
    Vinrankan ska beskäras på vintern tror jag men kolla upp det för säkerhets skull.Innan nyår tror jag Acchleja Lena brukar beskära sin o hon har den i växthus oxå.
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  14. Gillar din trälåda med ljung!

    Ja, är det höst eller inte? I går åt vi lite sent, kl var ca 20 när vi satte oss i uterummet för att äta. Då var det riktigt mörkt så alla ljus fick tändas. Mysigt!
    I helgen har jag sett flera blad som börjat anta en röd nyans så ja, det är kanske höst nu. Förhöst i alla fall.

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Åh är Billebäcks stängt sen... har inte ens hunnit åka dit ännu denna säsong. Jaja vad är en bal på slottet ;)
    Underbart vackert med ljung har själv köpt som skall fixas på nästa lediga dag.
    Du har nåt som väntar i min blogg, tassa in där får du se vad det är!
    KRAM

    SvaraRadera
  16. Vilka vackra bilder. Kontraster med det somriga växthuset och ljungen :O)
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  17. Just den ljungen letade jag efter idag! Blev ett par tulpanlökar istället.
    Dagen började med en promenad i solen, blomaffärsbesök och sen mys i soffan hemma hos en kompis - eftersom det började regna.

    Fint växthus, där kan du ju även sitta när det regnar. Tänd ett par ljus, ta med en bok och njut!
    Det är nog höst....
    Ha en skön kväll!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  18. Så fint du har det i växthuset, somrigt liksom.
    Mina höstplanteringar i krukorna är färdiga och står så fint i solen.

    kram o ha en bra måndag

    SvaraRadera

Vad roligt att du vill lämna en hälsning! Tack!